Neurociència creativa

Aquest trimestre a la matèria de Ciències Naturals, els alumnes de 3r d’ESO han creat obres artístiques inspirades en les neurociències. L’alumnat i el professorat del centre les ha pogut veure a l’exposició que vam muntar al vestíbul de l’edifici A.

De totes les creacions, només en podíem presentar dues al concurs NeuroArt organitzat per la Universitat de Barcelona. Les obres escollides van ser “El cervell al teu gust” de l’Ariadna Mauri, el Martí Fernández, la Júlia Moreu i la Naia Reina; i “Inspira, espira…relaxa’t” de la Ruth Degbey, la Marina Giménez, la Dalal Mahhan i la Natàlia Reyes. No va ser fàcil escollir-ne dues perquè hi van haver moltes obres de qualitat i amb un missatge científic força interessant.

El passat dimarts 12 de març, els alumnes de les dues obres escollides van assistir a la gala final del concurs NeuroArt  que va tenir lloc al CCCB de Barcelona per presentar les seves obres davant un tribunal i l’assistència d’altres escoles catalanes. A banda de les presentacions, van poder visualitzar tres curtmetratges presentats al Brain Film Festival que es celebrava durant aquella setmana.

Treballs presentats:

“El cervell al teu gust”

Representa el desenvolupament sinàptic del cervell amb el pas del temps. Una meitat mostra un cervell de 2 anys, quan més connexions neuronals hi ha. L’altre, el cervell d’un adult que ha realitzat la poda sinàptica eliminant les connexions innecessàries, tal i com expressen les tisores de podar: “use it or lose it”.

“Inspira, espira…relaxa’t”

Les respiracions profundes fan activar el sistema nerviós parasimpàtic que forma part del nostre sistema nerviós autònom que s’activa en situacions de repòs i de calma. Quan l’activem provoca la relaxació dels òrgans mostrats a l’obra (cor, digestió, excreció) i alenteix el funcionament de l’organisme.

Tot i que els nostres alumnes no van guanyar cap premi, ens sentim molt orgullosos de la feina feta. A més, van fer una molt bona presentació i defensa de les seves obres. Enhorabona a tots!

4 comentaris de “Neurociència creativa