Simbiosi amb en Martí Boada i Juncà

SIMBIOSI AMB EN MARTÍ BOADA I JUNCÀ

El terme simbiosi es defineix com aquella relació interespecífica en la que totes les parts en resulten beneficiades per igual. Aquest és el cas que aquí es detalla en el que intervenen, de nou, els quatre pilars bàsics pel futur industrial del nostre país: la universitat, el Gremi, les empreses i la formació professional.

PROJECTE VITRINES – MOSTRARI DE FUSTES DEL MONTSENY

Tot començà al mes de novembre de 2018 quan, el Departament de Fusta i Moble de l’Institut Escola Industrial de Sabadell va rebre una trucada del Gremi de Fusta i Moble en la que se li proposava la possibilitat de col·laborar amb un projecte per dissenyar i construir una vitrina per a una col·lecció de fustes autòctones i al·lòctones que creixen al Parc Natural del Montseny i que servirien com a referència per ser exposades al futur Museu del Bosc de Catalunya. Aquesta col·lecció és el resultat de 40 anys de recerca del famós  Doctor en Ciències Ambientals i Geògraf, Martí Boada i Juncà.

L’Equip Docent del Cicle Formatiu de Grau Superior de Disseny i Moblament va creure pertinent que l’encàrrec fos assignat com a projecte global als alumnes de 1r curs d’aquest cicle. Així doncs, el professor Boada feu ja una primera visita a l’Institut, al mateix mes de novembre per concretar, amb els alumnes, les característiques tècniques i de disseny que hauria de tenir la vitrina.

Finalment, es definí un encàrrec de major calat que constava en el disseny i la fabricació de quatre models de vitrines, una per cada col·lecció de mostrari: una pel Museu del Parc del Montseny, una altra pel Gremi Fusta i Moble, ja que aquest es va comprometre a cedir el material per elaborar-les, una altra pel Doctor M. Boada i una darrera per exposar les fustes al Departament de Fusta i Moble de l’Institut Escola Industrial de Sabadell en agraïment per la col·laboració. Passades unes setmanes, al febrer d’aquest any, les parts es van retrobar de nou per avaluar les diverses propostes a través de les presentacions dels projectes dissenyats i llurs maquetes, realitzades pels alumnes de 1r curs del Cicle Formatiu de Grau Superior de Disseny i Moblament.

El Dr. Martí Boada va quedar meravellat amb la feina que havien fet els alumnes i, tot seguit, es va procedir a una de les tasques més feixugues: escollir les vitrines que, finalment, es construirien. Justament, en finalitzar aquest acte, el professor Boada va convidar a professors i alumnes a assistir a una classe magistral sobre l’ecologia forestal al Parc Natural del Montseny, invitació que, naturalment, entusiasmà a tothom. Al mateix temps, el Departament de Fusta i Moble va proposar al Dr. Martí Boada per formar part del Jurat que avaluaria els alumnes que participarien al XXVII Concurs de Sant Josep, a la qual el professor Boada va acceptar gustosament la invitació.

XXVII CONCURS DE SANT JOSEP

Concurs en el qual participen estudiants de cicles formatius de la família professional fusta i moble de Catalunya i que se celebra cada any al taller del Departament de Fusta i Moble de l’Institut Escola Industrial de Sabadell, pels volts de la diada del patró dels fusters. El professor Boada juntament amb professorat i ex alumnes van atorgar els diversos guardons i premis als concursants. En saber que en Martí Boada estava als tallers del Departament de Fusta i Moble, alguns professors de l’ESO i de Batxillerat, acompanyats pels seus discents, van aprofitar per saludar-lo i intercanviar impressions.

VISITA AL MONTSENY

Uns dies més tard, s’inicià l’organització de la visita al Montseny i valorant el ressò que havia tingut la visita del Dr. Boada per Sant Josep en altres estudis que s’imparteixen al Centre, el Departament de Fusta i Moble va proposar, a la Direcció, que fora interessant aprofitar l’avinentesa per interaccionar amb altres nivells educatius i es va pensar fer-ho amb el grup de 1r curs del Batxillerat científic. Així doncs, la sortida va tenir lloc el passat 7 de maig. Alumnat i professorat va visitar el Dr. Martí Boada a les seves contrades, al Montseny i el resultat no va poder ser més satisfactori. El grup d’alumnes i professors va estar atenent i aprenent el que Dr. Boada i el seu gran equip de col·laboradors de la Universitat Autònoma de Barcelona va ensenyar-los-hi ja que aquests, van impartir-los-hi una classe de medi magistralment executada en l’entorn de la foresta montsenyenca. Una lliçó de natura a l’abast de molt pocs.

En reconeixement per la mútua col·laboració i en agraïment pel projecte de les vitrines, per les seves classes magistrals impartides al nostre Institut, per acceptar ser membre del jurat del Concurs de Sant Josep i per la invitació al Montseny on va ensenyar com saber interpretar un bosc i a diferenciar les diverses espècies que amaga aquest massís, el Departament de Fusta i Moble va decidir oferir-li una de les eines més preuades per a un Fuster: un banc de fuster, que havia estat restaurat pels alumnes del Cicle Formatiu de Grau Mitjà de Fusteria i Moble de l’institut. GRÀCIES majúscules per regalar el seu temps i ensenyar i transmetre el coneixement de la natura i el bosc. “Ho juro davant d’un suro”.

Jordi Juvé Udina I Aida Rocher Reig

Professors FP Fusta, Moble i Suro