Les aventures dels Folch i Torres

Presentació:

A l’Escola Industrial estem interessats en els germans Folch i Torres. De motius, n’hi ha molts: en primer lloc, perquè la vida de cada un dels germans és tan apassionant com una novel·la d’acció; orfes de pare i seguint l’exemple del germà gran, en Manuel, el cinc germans Folch i Torres van viure aventures de tota mena, a vegades lluny de la seva terra i de les persones que estimaven: van patir l’exili, van viure una guerra, van perdre familiars, van treballar de manera clandestina, van haver de desobeir lleis, van ocultar tresors…

En segon lloc, per la seva passió cultural i artística. Els Folch i Torres van ser homes de lletres, agents culturals, dinamitzadors, escriptors, pedagogs, queens han deixat un llegat que no podem perdre: novel·les, jocs, obres de teatre, revistes, dibuixos… Molts pares, mares, avis se’n recorden que van aprendre a llegir en català gràcies a la revista infantil En Patufet, per exemple, però els adolescents, què en saben d’aquesta família i de la seva producció? A Sabadell hi ha una ferma tradició arrelada al teatre amateur i a l’institut, hi ha molts nois i noies que, cada any, no només assisteixen, sinó que formen part de les representacions teatrals dels Pastorets, però que, en canvi, en desconeixen l’autor!

En tercer lloc, admirem la voluntat de compromís i lluita dels germans Folch i Torres. En un context històric molt complex, els germans van mostrar-se fidels als seus ideals i van treballar de manera incansable per dur a terme els seus somnis: volien modernitzar la societat i la cultura catalanes de l’època i, per aconseguir-ho, van haver de superar obstacles i dificultats, però van sortir-se’n!

Si voleu trobar més informació sobre els germans Folch i Torres, podeu consultar el número 1447 de la revista Cavall Fort, on també s’indica que estem treballant un projecte sobre els germans

El nostre projecte:

Amb la col·laboració de la fundació Folch i Torres, l’assessorament d’experts externs, els alumnes de 2n d’ESO de l’Escola Industrial estem fent una recerca sobre els cinc germans per donar a conèixer la història de la família i la seva producció cultural i literària. Un dels nets de Josep Maria Folch i Torres, en Jordi Folch, va fer-nos aquest encàrrec des de la fundació que presideix. Des de la matèria de català hem començat a treballar-hi: faules, infografies sobre la vida dels germans, adaptacions d’Els pastorets, entre altres treballs, formen part dels productes finals que presentarem al castell de Palau de Plegamans el dia 15 de desembre, on s’ubica la fundació.

I, si tot va bé i fem la feina ben feta, aquestes tasques i activitats han de servir com a material divulgatiu per a altres nois i noies que visitin el castell i la fundació o la pàgina web dels germans Folch i Torres. Esperem, doncs, poder contribuir a la difusió d’uns germans amb una història i un llegat excepcionals.