Fusters al Senegal

Sam Sam és un barri de la perifèria de Dakar (Senegal); com en tants altres de la ciutat, la situació és precària, els habitants de les regions rurals del país arriben a la capital buscant una feina que ni el camp ni la ciutat és capaç de donar; viuen amuntegats en carrers sense asfaltar, moltes vegades sense llum ni aigua i la manca d’esperança d’una vida digna empeny els joves a temptar la sort a Europa en un viatge sense retorn.

En aquest lloc i en aquest context va néixer el Centre Technique de la Promotion Féminine, una escola regentada per les Germanes del Nen Jesús Nicolás Barré i que des de l’any 2005 ofereix formació a noies joves que per raons econòmiques o familiars no van tenir l’oportunitat d’escolaritzar-se. El centre imparteix cursos integrals en disciplines com ara la restauració i la confecció. En el marc d’aquestes circumstàncies de precarietat i en vista dels bons resultats obtinguts durant tots aquests anys a l’escola femenina, les Germanes del Nen Jesús van creure convenient aplicar una fórmula semblant amb els nois. Conscients que aquest entorn no té per ells les mínimes alternatives acadèmiques, es va optar per la creació d’un taller/escola d’ebenisteria (Jeunes Ébénistes) amb l’objectiu que els joves puguin rebre una formació a l’ofici de la fusta, un sector amb molt potencial a Àfrica. L’escola compta des del principi amb la col·laboració de l’Institut Escola Industrial, que ha posat a la seva disposició l’experiència acadèmica de professors i exalumnes per a la creació d’una sèrie de vídeotutorials d’exercicis bàsics de fusteria com a part del programa de formació. El centre ja ha obert les portes amb 20 alumnes inscrits, nois i noies i el personal docent local compta actualment amb la col·laboració presencial  de exprofessors i exalumnes de l’Institut Escola Industrial.