LA CARTA PAPAL

En un recambró fosc del soterrani del centre hem fet una troballa única: un document històric de gran valor; es tracta d’una carta que l’Institut va lliurar personalment a Papa Pius X al Vaticà i de la resposta d’agraïment del papa.

Per entendre el context d’aquest document, hem de retrocedir i situar-nos l’any 1909: feia set anys que l’Escola Industrial i d’Arts i Oficis de Sabadell s’havia fundat a l’Ateneu de la plaça Sant Roc i als locals de la Caixa de Sabadell del carrer Sant Antoni. L’any 1904, a causa del creixement d’estudis i alumnes, l’Escola es traslladà a l’edifici de l’actual Museu d’Història de la ciutat. L’Escola es consolidà com a referent de formació industrial i artística i el 1908 es decidí adquirir uns terrenys i construir una seu permanent.

El projecte es començà a concretar amb la compra l’any 1906 per part de la Caixa d’algunes cases dels carrers Font i Sant Quirze. El març de 1907 ja es disposaven dels terrenys per edificar la nova seu de l’Escola Industrial. La primera pedra es col·locà el 30 d’abril de 1908, les obres s’enllestiren l’octubre de 1910 i l’edifici fou inaugurat el 15 de maig de 1911.Els costos de la construcció, que ascendiren a 249.871 pessetes, anaren a càrrec de la Caixa de Sabadell.

En aquest context de celebració de la nova seu, a principis de març de 1909 un grup d’estudiants i professors van decidir fer un viatge a Roma i entregar al Papa Pius X (des de 1954 sant) un present fet a l’escola en representació de la ciutat; es tractava d’un teixit de seda amb l’efígie del Papa que havien fet els alumnes de l’Escola Industrial. El Papa els va rebre i en reconeixement del present rebut els va entregar aquest document papal amb unes paraules d’agraïment manuscrites per ell mateix que, després de més d’un segle, adquireixen un gran valor històric i emocional.