FÒRUMS LITERARIS: ROC CASAGRAN

LA GUERRA CIVIL ESPANYOLA EN LA LITERATURA CATALANA. Dimarts 29 de maig ens va visitar l’escriptor sabadellenc Roc Casagran, autor d’una de les lectures que els alumnes de 4t d’ESO estan realitzant en aquest tercer trimestre en la matèria de llengua catalana. Es tracta d’Ara que estem junts (2012), una novel·la històrica que ens explica el periple de dos germans bessons de Sabadell després de l’esclat de la guerra civil espanyola.

UN PASSAT MOLT RECENT. El novel·lista i també poeta ens va explicar les motivacions que el van dur a escriure una novel·la ambientada molts anys enrere, però que, malauradament és plenament vigent, ja que retrata les pèssimes condicions de vida dels exiliats i dels camps de refugiats (eufemisme per no dir-ne camps de concentració). La memòria històrica, la memòria personal i col·lectiva no es pot perdre, afirma Roc Casagran, perquè no podem oblidar d’on venim i què van haver de viure familiars i amics dels nostres avis o besavis.

EL DRAMA DELS REFUGIATS. En Roc Casgran ens va explicar que  va donar forma a una novel·la a partir de l’experiència directa dels seus avis i familiars, d’altres testimonis d’exiliats, de la documentació bibliogràfica, de la vista a llocs clau i d’un llibre molt concret: Els vençuts, de Xavier Benguerel; però la novel·la no va agafar ple sentit fins que l’escriptor va ser partícip de l’experiència d’un jove alumne seu africà que feia pocs anys havia estat internat en un camp per a immigrants a Espanya. El present no es diferenciava en gaire del passat recent.

LITERATURA I HISTÒRIA. Va ser una xerrada instructiva doncs, per enllaçar present i passat, per situar el context històric: els camins de l’exili, la retirada, la frontera, la vida als camps, la platja d’Argelers…Llocs i situacions que apareixen al llarg del llibre i que també, des de la matèria d’història, els alumnes estan estudiant aquest darrer trimestre. Per altra banda, l’autor també va respondre preguntes sobre el perquè dels noms dels personatges, el domicili concret dels bessons sabadellencs, el sentit d’algunes morts que apareixen en la novel·la…L’autor va enllaçar el relat amb poemes del seu darrer llibre, Direm nosaltres(2018) per explicar-nos també la seva coneixença amb refugiats sirians i la terrible experiència que suposa qualsevol guerra.

XERRADA INSTRUCTIVA. Els alumnes es van mostrar interessats i van valorar positivament el fòrum. Van coincidir que les explicacions d’en Roc Casagran van ser una amena i útil classe de literatura i d’història. I, més d’un van demanar el títol del llibre dels poemes que havia llegit per comprar-lo.

De part nostra, li agraïm que hagi volgut compartir amb nosaltres aquesta estona i li continuem desitjant molta sort amb els seus llibres.

Departament de Llengua i Literatura Catalanes